Aktuální číslo
BŘEZEN 2018: BOOKING
Doporučujeme

NARUBY

První pařížská retrospektiva belgického módního návrháře Martina Margiely v muzeu módy sleduje, na rozdíl od souběžné přehlídky v Les Arts Décoratifs, která se zaměřuje výhradně na jeho práci u Hermès, Margielovu tvorbu od první kolekce pro jaro-léto 1989 až po rok 2009. Během těchto 20 let se vyprofiloval jako designér, který podrobil pečlivému průzkumu nejen zavedenou strukturu šatů, ale také strukturu celého módního systému.

Margielův konceptuální přístup byl ve své době velkou výzvou pro módní estetiku. Jeho způsob vytváření šatů evokuje proces dekonstrukce – obrací je naruby, ukazuje stehy a nedokončené části, odkrývá různé fáze výroby (záhyby, ramenní vycpávky, vzorování, stehování…). Ve své kolekci Oversize dovedl do extrémů měřítko, když zvětšil proporce o 200 procent, v jiné kolekci nazvané Barbie zase adaptoval na lidské míry šaty ikonických panenek. Tiskl na šaty trompe-l’oeil fotky šatů, svetrů a kabátů a vymyslel novou formu „rozštěpené“ boty inspirovanou tradičními japonskými ponožkami tabi (palec je separován od ostatních prstů). Zamyslel se také nad otázkou šatů vyšlých z módy. Rozstříhal je a materiál použil na ušití nových (kolekce Artisanal). A jako by toho nebylo dost, sesbíral vintage kousky z celého světa a na steh přesně je znovu ušil a vytvořil z nich kolekci příznačně nazvanou Replica. Přesto vše zůstává Margiela, který v roce 1980 absolvoval na Královské akademii umění v Antverpách a působil jako asistent u Jeana Paula Gaultiera, mužem „bez tváře“, nedává rozhovory a své modely označuje bílou cedulkou bez názvu značky.

Margiela/Galliera, Palais Galliera, Paříž, palaisgalliera.paris.fr


vesta, podzim-zima 1989-1990

sako, podzim-zima 1989-1990

vesta, jaro-léto 1990

rukávy, podzim-zima 1990-1991

bílé kožené boty tabi s graffiti, 1991

kabát, podzim-zima 1991-1992


zástěra z kousků látek z blešího trhu, jaro-léto 1992

rukavice, podzim-zima 1993-1994

svetr pro panenku v lidské velikosti, podzim-zima 1994-1995

černé kožené boty tabi, jaro-léto 1996

vesta, jaro-léto 1998

pozinkovaný límeček, jaro-léto 2003

brýle “Incognito”, jaro-léto 2008

parukový kabát kolekce Artisanal, podzim-zima 2008-2009

plakát jako šaty, jaro-léto 2009

stuha jako prsten, podzim-zima 1989-1990

text Tereza Finková, foto archiv muzea
Kamenický Šenov je historické sklářské...
Mluví se o ní zpravidla jako o...
Kávové kapsle L’OR jsou kompatibilní s...
Archiv